Intervju

Når du blir innkalt til et intervju betyr det at virksomheten er interessert i deg. Derfor er det viktig at du prøver å vise hvorfor de bør velge deg.

Forberedelser til intervjuet

  • Forbered deg godt. Øv gjerne høyt på å fortelle litt om deg selv. Hva er dine egenskaper og interesser? Har du hatt ekstrajobb? Hvor har du vært i yrkesfaglig fordypning?
  • Les om lærebedriften og hva de gjør. Hvis du forbereder noen spørsmål, viser du initiativ og at du er nysgjerrig på jobben. Du kan gjerne notere ned spørsmålene og ta dem med til intervjuet. Eksempel på spørsmål er: Hvordan pleier dere å lære opp lærlinger? Hvor mange ansatte har dere? 
  • Husk at det i et intervju handler om hva du kan gjøre for lærebedriften, ikke hvilke rettigheter du selv har krav på.
  • Har du fått beskjed om å ta med deg noe? Kopi av karakterutskrift og attester kan være greit å ta med.
  • Tenk på hvordan du kler deg til intervjuet. Det er vanlig å kle seg litt penere enn du kanskje pleier.

Når du skal på intervjuet

  • Møt presis til intervjuet. Er du usikker på hvor lærebedriften holder til, finn det ut på forhånd og legg inn god tid i forkant av intervjuet. Blir du forsinket eller ikke kan møte, MÅ du gi beskjed med en gang og aller helst ringe personlig.
  • Sett mobiltelefonen på lydløs eller slå den helt av under intervjuet.
  • Prøv å vær deg selv. Forsøk og vær aktiv og vis at du er interessert.
  • Snakk tydelig og ha øyekontakt med de du blir intervjuet av.

Etter intervjuet

  • Vær raskt tilgjengelig på telefon/epost hvis lærebedriften kontakter deg.
  • Har lærebedriften etterlyst informasjon som du har glemt å ta med deg på intervjuet, for eksempel karakterutskrift, må du så raskt du kan levere dette til virksomheten.

For å bli kalt inn på intervju, må du imidlertid skrive en god søknad:

 

Oppdatert: 14. juni 2021

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.